Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

måndag 23 juli 2012

Sågverksungen

                                                                                        
Imorgon far den andra systern hem med sin familj. Den förra åkte förra veckan. Trots att det är två veckors semester kvar så känns det redan som om det går mot slutet av sommaren. Nu är det inte så illa. Vi har tänkt hinna med en Skåneresa också på sluttampen. Vi åt surströmming igår. Ikväll har vi bastat i regnet och nu sover H. Jag är fortfarande gräsänka eftersom T med bror inte kan slita sig från Vilhelmina. Min förhoppning är att de ska komma till lördagsbastun...

En av sommarens mer givande läsupplevelser är "Sågverksungen" av Vibeke Olsson. Egentligen hade jag inte tänkt läsa den för jag hade fått för mig att den inte var för mig. Men så kom faster med den och tyckte att jag skulle läsa och då var jag ju tvungen.Den visade sig vara riktigt, riktigt bra.Huvudpersonen är den tioåriga Bricken som bor vid sågverket i Svartvik, nära Sudsvall. Året är 1879 och Bricken arbetar, liksom sin pappa, på sågverket. Då lönerna sänks blir arbetarna ännu fattigare än tidigare och svälten hotar. Det blir strejk och man får följa Bricken, hennes familj och de andra abetarna under denna period. Det är välskrivet och man får sig en hel del historia till livs, samtidigt som det hela tiden är genom Brickens ögon.

1 kommentar:

  1. Bra faster du har! Jag längtar till del 2. Oväntat bra tycker jag den var.

    SvaraRadera