Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

söndag 22 juli 2012

"Sommarhuset" är Anna Fredrikssons debut och handlar om den drygt fyrtioåriga Eva vars mamma dör. Chocken är stor och hon har ingen tröst av sina två yngre syskon eftersom de har varit osams och inte haft kontakt på många år. Evas familj har bestått av mamman och sonen Elias. När mammans begravning är över kommer det fram att de båda syskonen vill sälja mammans sommarhus i skärgården. Eva som har räknat med att hon ska ärva det, eftersom hon är den av barnen som har spenderat mest tid där och tagit hand om huset, slår bakut och bestämmer sig för att åka dit som vanligt över sommaren. Syskonen kommer efter med sina familjer och plötsligt ska alla bo under samma tak och komma överens vilket inte är så lätt minsann.

Till att börja med hade jag väldigt svårt för Eva. Jag tyckte att hon framstod som en stelbent, rigid person med tunnelseende. Men ju mer jag lärde känna henne desto mer började jag tycka om henne och när sista sidan var avslutad så kände jag att hon var en helt annan personlighet än vad jag först trodde. Boken handlar om arv, familjerelationer, sorg och ansvar. Jag tyckte den var läsvärd även om den inte är den bästa jag läst under året.

1 kommentar: