Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

tisdag 29 november 2016

Idag har det  varit BVC-träff igen på biblioteket. Denna gång skulle jag klara mig själv och jag var lite nervös. Att ställa sig framför en massa barn och hålla låda är aldrig några problem. Med åren har jag också lärt mig att leda föräldramöten i olika former utan att jaga upp mig nämvärt. Men det här kändes läskigt och det var väl kanske inte mitt mest briljanta framträdande i livet. Men, de små bäbisarna och deras mammor visade sig vara ganska förlåtande. Och min största supporter idag var en kul tremånaderstjej. Hon skrattade ända ut i tåspetsarna samtidigt som hon dreglade uppspelt varje gång jag tittade på henne, mycket bra för självförtroendet.



Nella är arton år när hon blir bortgift med den rike och mäktige handelsmannen Johannes Brandt. Hon flyttar från den lilla byn till Amsterdam och förväntar sig ett nytt liv, med ett stort hushåll och familj. Men när hon kommer fram till sitt nya hem är Johannes inte ens hemma. I stället tar hans stränga syster Marin emot henne. Huset och människorna som bor där är fyllda med hemligheter och Nella känner sig ensam, frustrerad och besviken. I bröllopsgåva ger Johannes henne ett dockskåp. Nella beställer möbler från en miniatyrmakare. Möblerna kommer men det verkar som om miniatyrmakaren vet mer om Nella och hennes nya familj än hon rimligen borde. Hemligheterna avslöjas som man skalar en lök. Ingenting blir som Nella hade trott och det finns faror som lurar.
Jag tyckte mycket om boken. Från början blev jag intresserad av den på grund av det fantastiska omslaget. Jag hade hört om den men hade ingen aning om vad den handlade om. Jessie Burtons 1600-tals Holland är levande och strängt. Det gällde att följa stadens regler, annars råkade man illa ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar