Om mig

En blogg för oss som inte överlever utan böcker och som hellre skulle ta med en boklåda än tändstickor till en öde ö. Jag har jobbat länge som lärare men sadlat om till bibliotekarie och inte ångrat mig en sekund!

lördag 6 januari 2018

Så var det lördag igen. Imorgon är det sista sovmorgonen innan vardagen hugger tag i oss igen. Vi har haft ett mycket bra lov med både vila och lugn och ro, och roliga aktiviteter.
Igår såg vi "Bröderna Lejonhjärta" på Uppsala stadsteater. Den var superbra  tyckte vi, även om H tyckte att det saknades riktiga hästar och duvor, för det hade de faktiskt på Astrid Lindgrens värld-teatern.
Jag har ju gjort årets lista med lästa böcker och kan konstatera att jag i år läst 79 böcker, 9 fler än 2016. Min utmaning att läsa fler manliga författare har utmynnat i att jag läst 14 böcker skrivna av en man, i vissa fall flera böcker av samme man, men det får ändå räknas.
De åtta extra böckerna jag klämt kan jag mycket tacka ljudböckerna för. Plötsligt har jag fått lästillfällen  som inte funnts förut; på bussen, när jag stickar, diskar och tränar. Ett tillfälle som jag önskar att jag kunde utnyttja mer är när jag duschar. Varken pappersböcker eller hörlurar är riktigt vattenanpassade. Outnyttjad tid helt enkelt. Jag har en spikmatta som jag brukar ligga på med en ljudbok i öronen. Problemet är bara att jag alltid somnar ganska fort och får backa nästa gång jag lyssnar.
Sammanfattningsvis så har det varit ett bra bokår. Fast jag är lite ledsen över att jag inte hunnit hålla igång min bokcirkel. Förhoppningsvis ska den få nytt liv under det kommande året.
Månadens dikt kommer jag att fortsätta med. Under åren hade jag glömt hur mycket en dikt kan säga med få ord. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar